Artikel VOKA magazine

September editie 2024 - VOKA LOKAAL KEMPEN OOST

Gregoor Trucks blinkt uit in kwaliteit en service

“We zijn elke dag aan de slag tussen zeven uur ’s ochtends en negen uur ’s avonds”

Gregoor Trucks, de IVECO-verdeler en servicespecialist voor trucks en bedrijfsvoertuigen met vestigingen in Balen en Herentals, is een zeer gekende naam in de Kempense regio. Al meer dan vijftig jaar groeit het familiebedrijf gestaag en staat het garant voor een snelle en uitstekende dienstverlening. “Bedrijfsvoertuigen moeten kilometers maken en zo weinig mogelijk stilstaan”, zegt zaakvoerder Mario Bouwens. “In de transportsector moet je dan ook altijd paraat staan. Kwaliteit en snelle service zijn dé sleutelwoorden waarop we iedere dag met het hele team inzetten.”

Gregoor Trucks is opgericht in 1968 door Gregoor Bouwens, de vader van de huidige zaakvoerder. “Ik was al vanaf mijn veertiende aan het werk in de automobielsector”, vertelt pionier Gregoor Bouwens. “Een week voor ik trouwde zette ik de stap naar een eigen zaak. Ik huurde een schuurtje in Balen, op de baan naar Leopoldsburg en begon er te sleutelen aan personenwagens en trucks. In 1974 kon ik een Ford-agentschap overnemen en verhuisde de zaak naar Rosselaar. Op dat moment heb ik ook mijn eerste mekanieker aangenomen en begonnen we ook vrachtwagens van Officine Meccaniche – één van de merken waaruit enkele jaren later IVECO ontstaan is – te verdelen. Zeven jaar later, in 1981, zijn we verhuisd naar de grotere site in Berkenbossen – op de grens met Mol – waar we vandaag nog steeds een vestiging hebben. ”

Visibiliteit

Het bedrijf, intussen de officiële IVECO-verdeler voor het arrondissement Turnhout, bleef groeien en in 1993 opende het een tweede vestiging in Herentals. “Dat is het moment dat ik – na een eerste carrière als wielrenner – in de zaak ben gestapt”, vervolgt Mario Bouwens. “De vestiging in Herentals was een logische stap, omdat we in Balen een beetje in een uithoek van onze commerciële regio zaten. Dankzij de ligging van de nieuwe vestiging vlak naast de E313 kregen we ook heel wat extra visibiliteit, wat mooi meegenomen was.”

600 voertuigen per jaar

Vandaag is die site in Herentals uitgegroeid tot de hoofdzetel van Gregoor Trucks. De verkoopsregio is uitgebreid met de provincie Limburg en een flink stuk van Vlaams-Brabant. Mario nam het roer over van zijn vader en bouwt het bedrijf sindsdien verder uit. “We verkopen jaarlijks gemiddeld zeshonderd bedrijfsvoertuigen, in ons beste jaar waren het er 980”, weet Mario Bouwens. “In Herentals werken we met vijftig medewerkers, in Balen zijn het er dertig. Naast de verkoop van het brede gamma van IVECO-voertuigen – van kleine bestelwagens, over bussen, tot de grootste vrachtwagens – zijn we ook gespecialiseerd in het onderhouden en herstellen van alle soorten en merken bedrijfsvoertuigen. Onze klanten zijn zeer divers: van eenmanszaken met één vrachtwagen of camionette tot transportfirma’s, die tientallen voertuigen in één keer bestellen.”

24 uurs on the road service

Gregoor Trucks zet heel sterk in op een persoonlijke en snelle service. “Zelf heb ik daar altijd veel belang aan gehecht, wat onze naam zeker mee heeft helpen vestigen”, licht Gregoor Bouwens toe. “Mario zet die traditie verder. We werken met twee ploegen, waardoor we elke werkdag open zijn van 7 uur ’s ochtends tot 21 uur ’s avonds en ook op zaterdagvoormiddag kunnen klanten bij ons terecht voor onderhoud en herstellingen. Hierdoor zorgen we voor korte doorlooptijden en hoeven bedrijven hun voertuigen nooit lang te missen. Daarnaast hebben we een 24 uurs on the road service. Bij onverwachte problemen zijn onze interventiewagens dag en nacht onmiddellijk op weg om depannages uit te voeren. En zitten ze in het buitenland? Dan kunnen we een beroep doen op het Europese IVECO-netwerk om snel bijstand te verlenen.”

Nieuwe technologie en jong talent

Ook de komende jaren zal Gregoor Trucks moeten blijven inzetten op kwaliteit en snelheid. De transportsector staat met de opkomst van de elektrische voertuigen en vrachtwagens op waterstof voor een stevige omwenteling. “Al die nieuwe technieken vragen flinke investeringen”, zegt Mario Bouwens. “Alles evolueert zo snel en momenteel is het ook nog niet duidelijk welke technologie de bovenhand gaat krijgen. We moeten onze medewerkers daardoor continue laten bijscholen en vullen ons team ook permanent aan met jonge technici.”

Derde generatie

Een van die jonge krachten die het team de afgelopen jaren versterkte is Luca Bouwens, de dochter van Mario. “De derde generatie heeft inderdaad haar intrede gedaan”, lacht Gregoor Bouwens. “Luca is mee verantwoordelijk voor de administratie, marketing en communicatie. Zelf ben ik nog nauw betrokken en bijna dagelijks op het bedrijf te vinden. Het geeft me veel voldoening om nog zo intens met mijn zoon en kleindochter te kunnen samenwerken. Het bedrijf is in goede handen en dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Kader

Gregoor Racing Team nam drie keer deel aan de Dakar Rally

Ook als je helemaal geen affiniteit hebt met de transportsector is de kans groot dat je al wel van Gregoor Trucks gehoord hebt. Het bedrijf is zeer actief in sportsponsoring – verschillende wielerploegen en motorcrossteams konden en kunnen rekenen op steun en Gregoor Bouwens nam met zelfomgebouwde vrachtwagens deel aan heel wat grote woestijnrally’s. “Dit jaar namen we voor de laatste keer deel aan de mythische Dakar-rally”, zegt Gregoor Bouwens.

Gregoor Bouwens nam deel aan zo wat elke bekende woestijnrally. Op zijn palmares staan onder andere de Rally van Dubai, de Libië Rally - nu de Marocco Desert Challenge, die hij één keer won en drie deelnames aan de legendarische Dakar Rally. “Aanvankelijk was ik de piloot bij deze sportieve expedities”, vertelt Gregoor Bouwens. “De jongste jaren nam mijn zoon Igor die rol over. Voor al die wedstrijden bouwen we met een team samengesteld uit onze medewerkers een IVECO-truck om tot een wedstrijdwagen. Ook de assistentietruck en volgwagen bouwden we zelf om. Het tienkoppige team reist dan ook mee naar de wedstrijdlocatie en zorgt ervoor dat onze wedstrijdwagen elke morgen tip top opnieuw aan de start staat. Met onze toch wel beperkte middelen boksen we zo op tegen de sterke fabrieksteams. Voor ons was het wel de laatste keer dat we deelnamen aan de Dakar Rally, omdat de nieuwe FIA-normen voor ons stilaan niet meer haalbaar zijn. Maar ondanks alle inspanningen, tegenslagen en spannende momenten, hou ik alleen maar goede herinneringen over aan de moeder van alle woestijnrally ‘s.”

 

Geschreven door Kevin Hendrickx